vind jouw balanspunt paard

Vind jouw balanspunt

In Grondwerk, Paardengedrag en communicatie by Moniek JansenLeave a Comment

In de opleiding Centered Riding was dit de oefening waar ik een beetje de “hee wow wat is dit” factor bij had. Ik kreeg er een heerlijke tinteling van in mijn voeten waardoor het ging stromen in mijn benen. Het mooie en gave van deze oefening is dat het voor iedereen voelbaar is en snel resultaat geeft.

Ik gebruik deze oefening veel in mijn lessen en dagelijks leven en ik wil hem jullie dus zeker niet onthouden!

Meer balans met het vinden van je balanspunt

Wat kun je dan precies als je je balanspunt hebt gevonden? Wat voegt het toe in het rijden en de omgang met paarden? Het woord zeg het al: je kunt je balans te paard beter bewaren. Maar ook je houding wordt stabieler en krachtiger op en naast het paard zonder dat je hiervoor naar de sportschool hoeft te gaan. Dit komt doordat er op deze plek receptoren in je voet geactiveerd worden die seintjes geven aan je lichaam waardoor je zonder al teveel spanning en inspanning rechter, stabieler en krachtiger wordt en meer gegrond bent.

Waar zit je balanspunt?

Je balanspunt bevindt zich onder je voeten. Je voeten zorgen ervoor dat je contact hebt met de grond waarop je staat,  het zorgt dat je stabiel staat en niet zomaar omvalt, ook niet als iemand je een zetje geeft of als je bijvoorbeeld struikelt. balanspunt voet Als je op een paard zit is het dus belangrijk dat je ook hier voldoende “grond” onder je voeten hebt om net zo stabiel en in balans te blijven als dat je met beide benen op de grond staat.

De oefening met blote voeten

Hoe zorg je voor meer balans? Op het plaatje zie je dat op de kruising van de twee groene lijnen het balanspunt (blauwe bal) zit.

Als je dit punt gevonden hebt masseer je het enkele minuten, in deze oefening heb je dus blote voeten.

 

De oefening te paard

Als je deze oefening te paard wilt doen moet je met zijn tweeën te zijn heb je natuurlijk schoenen aan.

  1. De ruiter laat het been rustig en ontspannen hangen, houd niet vast dan lukt de oefening niet.
  2. De helper haalt vanaf de grond je voet uit de stijgbeugel
  3. De helper klopt met zijn vuist aan de onderzijde van je voetzool en volgt de groene lijn met het cijfer 1 zoals te zien is op het plaatje.

Je voelt op een gegeven moment als ruiter een tinteling, kriebel of bijvoorbeeld meer doorstroming in je benen. Het is voor iedereen voelbaar op zijn eigen manier. De helper hoort een holler geluid bij het bekloppen van de onderkant van de voet als hij het balanspunt heeft gevonden.

In het begin is het vaak even wennen maar het is het wennen meer dan waard!

> meer over Moniek en haar andere tips

 

Leave a Comment