Natuurlijk Paarden leest Gillian Higgins Pilates en stretching voor paarden

Boekenblog: Pilates en stretching voor paarden

In Boekenblog, Gezondheid, Grondwerk by Marianne GloudemansLeave a Comment

Dit is geen boek om in je luie stoel te lezen! Zodra je het uit de verpakking haalt, gaan je handen jeuken om met deze praktische gids vol foto’s, tips en oefeningen naar je paard te gaan. Gewapend met een zak Herballs nemen we bij Natuurlijk Paarden direct de proef op de som: aan de slag met Pilates en stretching voor paarden van Gillian Higgins.

Tien jaar geleden kocht ik Gillian Higgins’ boek ‘How your horse moves‘ (in 2013 vertaald naar het Nederlands: ‘Hoe beweegt uw paard‘) en nog altijd vind ik dit boek een prachtig naslagwerk. Wat namelijk direct opvalt aan Higgins’ werk is dat zij de beweging van het paard visualiseert aan de hand van op een levend paard getekende botten, pezen, spieren en soms ook organen. Op de foto’s (en filmpjes) die Higgins vervolgens maakt, zie je het paard door deze tekeningen als het ware ‘binnenstebuiten’. Dit geeft heel veel inzicht in hoe je paard beweegt. Ook voor haar nieuwe boek Pilates en stretching voor paarden heeft Gillian Higgins weer de kenmerkende beschilderde paarden ingezet.

how your horse moves Gillian Higgins

Pagina uit ‘How your horse moves’ (2009)

Stretching voor paarden: minder kans op blessures

Gezonde spieren en een goed werkend bewegingssysteem zijn voor een paard van levensbelang. Onze gedomesticeerde paarden hoeven misschien niet zo zeer in vorm te zijn om te kunnen vluchten als ze belaagd worden door een roofdier, toch vragen we in de sport vaak veel van hun lichaam.

De training van je paard is gericht op het behalen van optimale sportprestaties. Hiervoor moet je paard soepel kunnen bewegen en zo min mogelijk risico lopen op een blessure. Rekoefeningen zijn onmisbaar in de training.

“Door regelmatig stretchen komt er minder spanning op gewrichten, pezen, spieren en banden te staan, wat de kans op blessures verkleint” schrijft Higgins. “Bovendien verbetert stretchen de bloedsomloop en de circulatie van lymfevocht; de bespiering krijgt zo een optimale verzorging met zuurstof en voedingsstoffen, terwijl afvalstoffen efficiënter worden afgevoerd”. Niet raar dus dat veel sport(fysio)therapeuten stretchen als belangrijk onderdeel van de training zien!

Pilates en stretching voor paarden oefening 5 met herballs

Hoe werkt stretching?

Voor je met je paard aan de slag gaat, is het volgens Gillian Higgins belangrijk om bij een paar dingen stil te staan.

Zo heeft het weinig zin om met koude spieren te gaan stretchen. De kans op een blessure is bij koud, slecht doorbloed weefsel veel groter. Een warming-up is daarom een must als je serieus met stretching aan de gang wilt gaan.

Ook wijst Higgins op het hebben van geduld. Iets waar wij paardenmensen soms nog wat weinig van hebben… Stretching zal geen resultaat geven als het niet met regelmaat en consequent wordt toegepast. Zo maar af en toe een oefening is misschien wel erg leuk om te doen, maar verwacht niet dat je paard daar direct soepeler van gaat bewegen. Het is daarom een goed idee om te beginnen met niet al te moeilijke oefeningen, die gemakkelijk in je dagelijkse routine kunnen worden ingebouwd.

Goed uitgevoerde stretching kan vele voordelen opleveren voor je paard:

  • verbetering van souplesse en wendbaarheid;
  • vermindering van spierpijn en stijfheid;
  • vermindering van het risico op blessures;
  • verbetering van de coördinatie;
  • verbetering van het lichaamsbewustzijn.

Higgins benadrukt dat je bij twijfel over de juiste stretchoefeningen advies kunt inwinnen bij je paardenfysiotherapeut. De fysiotherapeut kan je helpen met het selecteren van de oefeningen die bij jouw paard passen en je helpen om ze op de goede manier uit te voeren.

Pilates voor je paard

Joseph Pilates ontwikkelde zijn methode vanuit de overtuiging dat de geestelijke en lichamelijke gezondheid nauw met elkaar verbonden zijn. De nadruk van Pilates ligt op de spieren die ervoor zorgen dat het lichaam goed in balans is. Het idee is dat een sterke kernbespiering de rug ondersteunt en de kans op een spierblessure vermindert.

Higgins: “de stabiliteit en kracht van de lichaamskern zijn voor het paard net zo belangrijk als voor de ruiter”. Wanneer je de oefeningen in Pilates en stretching voor paarden regelmatig met je paard doet, help je je paard om de spieren die zorgen voor een goede lichaamshouding en een sterke rug te verbeteren. Je paard kan jouw lichaamsgewicht daardoor beter dragen en de druk evenwichtiger verdelen.

De oefeningen die Gillian Higgins in haar boek beschrijft, zijn rek- en spierversterkende grondoefeningen die gebaseerd zijn op Pilates.

Aan de slag

Na het lezen van de inleidende hoofdstukken en het uitgebreid doorkijken van alle prachtige foto’s in Higgins’ boek, wil ik graag aan de slag om wat oefeningen uit te proberen. Ik vind Dineke en haar paard Donna bereid om zich in te zetten als fotomodellen en proefpersoon/proefpaard.

Donna - proefpaard stretching voor paarden

Donna

Donna en haar shetlandervriendin Holly komen nieuwsgierig naar ons toe gelopen. Zo’n ritselende zak Herballs kan je als paard natuurlijk ook moeilijk negeren!

26 Oefeningen

Higgins heeft in Pilates en stretching voor paarden 26 rek- en spierversterkende oefeningen verzameld. Bij iedere oefening kun je lezen waar deze goed voor is en op welke spieren de oefening gericht is. Vervolgens legt Higgins aan de hand van foto’s met een beknopte, duidelijke tekst uit wat je moet doen.

Het boek is handzaam en lichtgewicht: je kunt het gemakkelijk meenemen de wei of rijbak in. En mocht het wat slechter weer zijn en je wilt je boek niet mee naar buiten nemen: bij de boek horen ook filmpjes die je kunt bekijken via een app op je telefoon. Wanneer ik dit probeer, gaat het echter niet zo vlekkeloos als je zou verwachten. Of dat aan mijn smartphone ligt of aan de app, heb ik nog niet ontdekt.

Gelukkig is het boek zelf ook al heel volledig. Achterin het boek vind je als toegift ook nog een ruime hoeveelheid pagina’s met de zo kenmerkende foto’s van Gillian Higgins’ beschilderde paarden. Je kunt deze afbeeldingen van het skelet en de spieren bij de oefeningen houden. Zo kun je gemakkelijk zien welke delen van het lichaam van je paard specifiek bij die oefening getraind worden.

Om de proef op de som te nemen, pikken we er twee beginnersoefeningen uit om met Donna te proberen.

Oefening 2 Zijwaartse buiging middenin de hals

Stretching voor paarden oefening 2 zijwaartse buiging middenin de hals

Higgins legt uit dat deze oefening geschikt is voor paarden die vastzitten in de hals. Deze stretchoefening activeert de gewrichten en maakt de spieren in het middengebied van de hals langer. Hierdoor wordt de hals soepeler en beweeglijker.

Stap voor stap loodst Higgins je door de oefening en geeft ook nog tips, zoals “doe deze oefening zo mogelijk elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip, om te voorkomen dat je paard de hele dag snacks verwacht”.

Oefening 5 Laag naar opzij

Stretching voor paarden oefening 5 laag naar opzij

Higgins raadt deze oefening aan voor een betere stabiliteit van de kernspieren. Deze stretchoefening maakt de buikspieren sterker en brengt de rug in de correcte houding. Je kunt deze oefening vergelijken met sit-ups voor onszelf.

Even wennen

We proberen de eerste keer niet te lang te oefenen: het moet wel leuk blijven voor jezelf en voor je paard. Je moet er ook wel even handigheid in krijgen – het is in het begin nog wat ingewikkeld om te bepalen wat de juiste positie voor je eigen lichaam ten opzichte van dat van je paard moet zijn.

Maar het stretchen is echt superleuk om te doen! Het is een toegankelijke manier om grondwerk met je paard te doen, en daarbij nog nuttig ook. Voor de opbouw van een goede bespiering bij je paard, maar ook voor het opbouwen van een goede band met je paard. En zo komen lichaam en geest toch weer samen: precies zoals Pilates het heeft bedacht.

Lezen – en aan de slag met je paard!

Gillian Higgins Pilates en stretching voor paarden (Media Boekservice, 2019)

Meer lezen over Gillian Higgins? Kijk op haar website: Horses Inside Out.

Hilton Hebs Herballs - kruidensnoepjes ideaal voor stretching voor paardenGiveaway: Hilton Herbs Herballs

Kruidensnoepjes zónder onnodige toevoegingen! Deze 100% natuurlijke Herballs zijn zelfs geschikt voor paarden die bevattelijk zijn voor hoefbevangenheid of snel te dik worden. Ze zijn samengesteld uit tarwebloem, luzerne, lijnzaad, munt, knoflook, oregano en rozemarijn en bevatten geen melasses en toegevoegde suikers. Met een paar Herballs in je zak heb je altijd een traktatie bij de hand - ook voor je hond!

Natuurlijk Paarden verloot een 2kg zak Herballs onder alle lezers van de maandelijkse nieuwsbrief. Meld je aan als abonnee!

Image

Marianne Gloudemans

Redactie NatuurlijkPaarden.nl
Blogs  

Leave a Comment