effectieve ademhaling in Centered Riding

Centered Riding: effectief gebruik van de ademhaling

In Gezondheid, Grondwerk, Paardengedrag en communicatie by Margeet BouwmeesterLeave a Comment

In mijn eerste Natuurlijk Paarden blog, Centered Riding, waardevol voor élke ruiter!, heb ik verteld over het ontstaan van Centered Riding (CR). Hier gaf ik aan dat er binnen CR een aantal basis principes (Basics) opgesteld zijn die de ruiter helpen naar een dynamische balans, namelijk: • Zachte ogen (blog 2); • Blokken bouwen (blog 3); • Effectieve ademhaling; • Centreren; • Clear Intent; • Gronden / Aarden.

Deze 4e blog gaat over het effectief gebruik van de ademhaling, het derde principe van de Basics. Effectieve ademhalen is niet alleen essentieel voor de mens, onze ademhaling beïnvloedt ook het paard dat we berijden. Ademhaling beïnvloedt je spierspanning en je balans.

Alona Centered Riding ademhalingsoefening

Ademhalen zonder spanning geeft je paard vertrouwen

Wat is het belang van een effectieve ademhaling? Hoe zou het voor jou voelen als je paard zijn adem inhield? Dit zou aan jou aangeven dat je paard bang is met als gevolg dat je zonder twijfel ook angst zou voelen. Dit is exact hoe je paard zich voelt als jij je adem inhoudt. Indien je de adem inhoudt als je wedstrijd rijdt of iets onbekends tegenkomt zal je paard aangeven “Stop! Ze is bang! Er moet iets zijn dat eng is!” Echter, als je ademhaalt zonder spanning, op een constante en ritmische wijze, zal het je paard vertrouwen geven.

Het belang van een goede ademhaling bij paardrijden

Hoe adem je effectief?

Om effectief te ademen maak je gebruik van je ribben en diafragma. Het diafragma  is een sterke spier in de vorm van een paddenstoel. Het is een van de grootste spieren in het lichaam en bevindt zich onder je ribben. De voorkant is aan de onderkant van je borstbeen. Als je inademt behoren de ribben uit te zetten naar alle richtingen, tegelijkertijd beweegt het diafragma naar beneden en creëert een vacuüm in de longen en laat lucht binnenstromen.

De tussenribspieren zorgen dat de ribben kunnen uitzetten in alle richtingen. Als je uitademt, ontspant het diafragma waardoor de lucht naar buiten gedrukt wordt en de ribben gaan terug naar hun oorspronkelijke positie.

Dit is de natuurlijke, effectieve manier van ademhalen. Op de website Jessica Wolf’s art of breathing is een mooie animatie te zien van de ribbenbeweging.

Effectief ademhalen kun je oefenen

Om deze natuurlijke ademhaling te oefenen, verbeeld je dat de lucht die je inademt door een grote, flexibele pijp gaat recht door je centrum (dit bevindt zich onder je navel, vóór je ruggenwervel) naar de bodem van je zit.

Verbeelden dat je ademhaalt naar een punt onder je taillelijn helpt om je diafragma op de juiste manier te laten dalen. Breng je aandacht naar je rug en sta toe dat je ribben uitzetten zonder gebruik van kracht en wees ervan bewust dat je ademhaalt met weinig fysieke kracht in vergelijk met borstademhaling waarbij je de ribben omhoog duwt.

Leg tijdens het ademhalen je hand plat op je buik met je duim op je navel. Als je effectief ademhaalt met gebruik van het diafragma dan voel je de ademhaling onder je hand. Als je op een stoel zit en naar voren leunt kun je de beweging van de ribben in je rug waarnemen met je hand.

ademhalingsoefening Centered Riding

Nog een oefening in effectief gebruik van je ademhaling

Houdt je adem in voor 10 seconden, adem dan normaal.

Voelde je de spanning in je lijf bij het inhouden van je adem? Voelde je de ontspanning als je weer begon met ademhalen? Je paard merkt ook deze spanning als jij je adem inhoudt.

Oefen eens de effectieve ademhaling tijdens het paardrijden waarbij je aandacht naar je rug brengt en de lucht naar de bodem van je zit laat stromen.

Tijdens het stappen verbeeld je de grote flexibele pijp die door je centrum naar je bekken en je bekkenbodem gaat, misschien kun je deze tot aan je voeten laten komen waardoor je door je hele lijf kunt ademhalen.

Belangrijk is dat juiste ademhaling bijdraagt aan een vermindering van spanning in het lijf. Daarbij komt je zwaartepunt lager te liggen hetgeen je balans zal verbeteren.

Bij een effectieve ademhaling zal je minder snel vermoeid zijn en je paard zal rustiger zijn en beter gaan reageren op je hulpen.

Oefenen: liggend effectief ademhalen

Vind je het moeilijk om in je ribben te ademen? De volgende oefening helpt je. Ga op een harde ondergrond liggen met wat boekjes onder je hoofd. Zorg dat je keel open is om te ademen en je hoofd niet achterover ligt. Je voeten maken contact met de grond bij hiel, grote en kleine teen. Je knieën wijzen richting het plafond. Visualiseer dat je wervelkolom lang wordt.  Ontdek waar spanning zit in je lijf en breng daar aandacht naartoe zonder oordeel. Doe dit 10 minuten iedere dag.

Hilton Hebs Herballs - kruidensnoepjes ideaal voor stretching voor paarden

Giveaway

Meld je aan voor de Natuurlijk Paarden nieuwsbrief en win een 2 kg zak Hilton Herbs Herballs kruidensnoepjes voor je paard! Ideaal voor stretchoefeningen om de spieren van je paard soepel te houden. Zónder melasses, geen toegevoegde suikers en geen chemische toevoegingen. Zelfs geschikt voor paarden die snel hoefbevangen raken. Benieuwd hoe je Herballs kunt gebruiken? Je leest het in deze blog.
Aanmelden voor de nieuwsbrief.

Margeet Bouwmeester

Margreet Bouwmeester

Awareness trainer voor paard en ruiter | Centered Riding training en opleiding
Blogs   | Alona

Leave a Comment